Sommersprek trening

Square

Mange snakker om sommerkroppen, og mange viser seg frem slik de er – enten det er med litt ekstra på kroppen eller om det er med markante muskler. Uansett hva som frontes blir det kritisert til det negative.

Enten fronter du en usunn livsstil med overvekt eller så fronter du et uoppnåelig mål med en slank kropp full av muskler. For dette med sommerkroppen har igrunn ikke så mye med kroppen å gjøre, men med hodet. Tankegangen din, hvordan du ser på deg selv og hvilke meninger du selv gjør deg opp om andre. Men nå skal vi gå litt bort fra akkurat sommerkroppen og fokusere mer på sommersprek!

Og hva betyr det? Det kan bety flere ting heldigvis, at du vedlikeholder treningen din selv om det er sommer og ferie eller at du nyter god mat – gjerne i hyggelige sammenkomster uten at vekten går helt bananas. En balansegang slik at du kan få tid til det du har mest lyst til å gjøre uten at kropp og helse svinner hen. I første omgang skal vi ta for oss trening. Når det er sommer ønsker de fleste å være ute. Et annet stikkord for treningen er effektiv, det er ikke alltid vi ønsker å bruke mye tid på trening, særlig på denne årstiden.

Du skal her få noen gode treningstips under bildet.

Dobbel leseglede i sommer – kun 99 kr! – – klikk her og få ekstra gave

Trening på ferie:

Ta med deg treningsklær og sko. Har du treningsstrikk, ta det med! Det tar liten plass og kan brukes til mye.

  • Utforsk stedene du er på, naturen kan brukes til mye, storbyer har ofte aktivitetsparker med gode treningsmuligheter og mange hoteller har fine treningsrom.
  • Er det høye temperaturer der du er kan det være lurt å legge treningsøkten til morgenen før det blir for varmt, om ikke kan det være greit å vente til ettermiddagen når det begynner å bli kjølig igjen.
  • Er du bekymret for hvor mye du skal drikke om du trener i varmere strøk enn hva du er vant med? – Drikk som tørsten tilsier.

Trening hjemme:

Er du hjemme og ikke ønsker å stå inne på et treningssenter? Ingen problem!

  • Hagestell og renovering er virkelig god trim, det er også noe som stort sett foregår på sommerstid. Se på dette som trening.
  • Gå i fjellet, jogg i marka, ta styrketreningen utendørs eller sykle turer.

Foto: Thomas Ebeltoft

En liten tommelfingerregel; finner du ikke tid til 10 minutters meditasjon per dag trenger du sannsynligvis 20 minutter.

Mental trening

Nå har vi gått gjennom noen fysiske treningstips, en annen ting som er lett å glemme er den mentale treningen. Hverdagens stress og mas har en tendens til å hente oss inn når ferien kommer. Grunnen til dette kan være at vi hele tiden går i høygir, alltid på vei til noe og har skyhøye krav til oss selv. Når ferien da kommer og vi omsider senker skuldrene får kroppen en mulighet til å slappe av og stresshormonene våre synker betraktelig, det er ofte først da vi virkelig kjenner hvor sliten vi egentlig er og har vært. Stresshormonene gjør at sykdom en viss periode kan holdes i sjakk, når immunforsvaret får seg et avbrekk fra den hektiske hverdagen bryter sykdomssymptomene ut. Dette er et veldig klart tegn på at du har for mye stress i hverdagen din og bør redusere stressfaktorene.

Er du ny med meditasjon og avspenning finnes det flere apper til din mobiltelefon. Disse guider deg gjennom korte fine økter. Jeg kan anbefale disse blant annet:

  • Headspace (Android, iPhone)
  • Calm (Android, iPhone)
  • Mindful (Android)

Les også 7 måter å redusere stress i hverdagen

Bakkeintervall

Her kommer en effektiv treningsøkt du kan gjøre hvor enn du er, alt du trenger er en bakke.

Varm opp 5 minutter, høye kneløft, jogg på stedet eller gå opp og ned bakken du skal trene i. Du skal kjenne at du blir varm i kroppen. Er du ny med bakkeintervaller starter du med å gå opp bakken så fort du klarer, på toppen snur du og går ned. Gjenta 6 ganger. Føler du det blir for enkelt går du enda raskere eller jogger opp. Du kan også prøve noen turer opp med å springe.

Foto: Thomas Ebeltoft

Har du trent en del fra før av starter du med å løpe opp bakken, på toppen snur du og går ned igjen. Gjenta 6 ganger. Legg gjerne inn noen sprintrunder opp og press deg selv litt.

Dette er en super økt som er effektiv, rask å gjennomføre og i tillegg til kondisjon får du trent legger, lår og rumpe. Trener du i ulendt terreng får du trent opp balansen din også, og det er supert for en sår rygg. Større muskler i rumpe og lår er ikke bare greit med tanke på utseende, men også når det kommer til holdningen din, hvordan du løfter og hvor fort du får vondt i ryggen.

Når du er ferdig med dine 6 runder, trapper du rolig ned. Pust godt ut og finn deg en stein, benk eller lignende og bruk noen minutter på å fokusere på pusten din mens du lytter til naturen. Strekk på armer og bein.

Håper du har og får en super ferie, så ses vi igjen snart for mer prat om sommersprek – da med fokus på kosthold og noen deilige oppskrifter.

Artikkel av Marit Ebeltoft
Trenings- og kostholdsveileder.

Tekst: Mynewsdesk/Marit Ebeltoft/foto:Thomas Ebeltoft  – Forside foto: iStockphoto


 

 

reklame:
Hos Brillz finner du unike og kule solbriller til en billig pris!