Sommersprek

Square

Sommersprek er en serie med artikler som handler om trening, fysisk og mentalt, om næringsrike matretter og snacks, kroppspress, helse og en mer balansert livsstil.

På sommeren er det ikke så mange folk å se inne på treningssentrene. Utetrening er derimot superpopulært. Og det skjønner jeg godt, for å stå inne på et varmt treningssenter, og se ut på det gode været, er ikke noe kjekt.

Foto: Thomas Ebeltoft

Den forrige treningsøkten som jeg delte med dere var et bakkeintervall. Den er jo super å bruke, særlig på denne årstiden. I dag skal vi se på en ren styrketreningsøkt for hele kroppen, med litt fokus på mobilitet.

Treningsøkten er passe kort, tung og effektiv, slik at du får trent hele kroppen. Det er fint med disse treningsøktene, for da har du mer tid til det du har mer lyst til å gjøre med sommer og feriebesøk! Senere vil du sikkert være glad for at treningen ble litt vedlikeholdt under sommerferien når du etter ferien er klar til å starte igjen. Da slipper du å begynne på null.

Dobbel leseglede i sommer – kun 99 kr! – – klikk her og få ekstra gave

Du kan faktisk redusere treningen med 1/3 og fremdeles beholde kondisjon og styrken.

Hva er vel deiligere enn å starte dagen med en god treningsøkt, for så å nyte resten av dagen, enten det er i solsengen, ved bassenget eller det er på hytta mens du bare slapper helt av? Treningen gir deg den gode følelsen, endorfiner, adrenalin, dopamin og ikke minst serotonin. Dette er lykkehormoner som frigjøres i kroppen under bevegelse og du vil få en følelse av glede, lykke, belønning og velvære.

Hvor mye du bør trene i sommerukene kommer an på hvor mye du har vært vant til å trene fra før av, men én økt i uken er som regel greit. Denne treningsøkten bør da være en høyintensitetstrening, hvor du får inn både styrke og kondisjon med å holde et godt tempo. Vi skal nå se på hvordan en slik økt kan se ut.

HIIT sommerøkt – gjør den hvor du vil, når du vi

Burpees. Foto: Thomas Ebeltoft

Box jump, bulgarsk utfall, båten og armhevning. Foto: Thomas Ebeltoft

Diagonale hev, hiph thrust ett ben, dips ett ben og squat fra benk. Foto: Thomas Ebeltoft

Løp opp bakke og diagonale get ups. Foto: Thomas Ebeltoft

Slik gjør du det:

8 – 12 repetisjoner på hver øvelse (på hvert ben), 2 – 4 runder. Mellom hver runde tar du en pause på et par minutter før du begynner igjen.

Hvordan du kan lykkes med treningen?

  • Planlegg! Her er det egentlig det samme som med kosthold, du må planlegge.
  • Som nevnt i første del, så bør du ta med deg treningsklær og sko på ferie. Det kan også være lurt å starte tidlig i ferien med treningsøktene. Utsetter du, blir det fort til at man utsetter øktene hele ferien.
  • Tar du en treningsøkt tidlig på dagen, så er det allerede gjort. Du slipper å avbryte en morsom aktivitet eller si nei til et hyggelig besøk senere på dagen fordi du bør trene. Det er ikke noe gøy.
  • Treningen bør være lystbetont. Finn en treningsform du liker, og bestem deg for å prioritere treningen i ferien din.

God sommer, tren godt og kos deg mye!
Hilsen Marit Ebeltoft, trening- og kostholdsveileder

Tekst: Mynewsdesk/Marit Ebeltoft/foto:Thomas Ebeltoft – Forsidefoto:iStockphoto

 —

annonse